BENVIGUTS AL BLOG DE LA CLASSE DE LES FADES I ELS MAGS.

AQUEST BLOG VOL SER UNA EINA DE COMUNICACIÓ I INTERCANVI D'EXPERIÈNCIES DE TOTS EL QUE EL FORMAM (PARES, ALUMNES, MESTRES ETC).

ESPER QUE US AGRADI I QUE FORMEU AVIAT PART D'ELL.





viernes, 11 de febrero de 2011

QUÈ ÉS UN PROJECTE DE TREBALL?

Una aproximació al treball per projectes
Aquesta només és una aproximació teòrica al que poden ser els treballs per projectes. La realitat a l'aula és molt més complexa, el que aquí s'exposa és un intent d'explicar una manera d'entendre la relació educativa a partir de com entenem que es genera el coneixement i l'aprenentage. Properament en aquesta mateixa secció anirem presentant noves reflexions i exemples concrets de pràctiques que portem a l'aula.
La societat de la informació
En l'actualitat els centres educatius no són la font principal d'informació per als infants, adolescents i joves. Són molt poques les dades que els oferim com a innovadores, perquè l'alumnat ja ha estat bombardejat per una informació que ni tan sols busca, en un format molt més atractiu i fora de les aules.
Cal, doncs, que l‘educació que fem als centres incideixin sobre la capacitat d‘organitzar, interpretar i donar sentit a aquesta informació.
L‘escola ha d‘oferir les estratègies per desenvolupar unes capacitats que permetin una assimilació crítica.
Una societat de coneixement múltiple
Queden molt pocs sabers absoluts, la ciència actual perd una gran part de la seva certesa.
Per tant, l‘educació no cal que proporcioni coneixements com a veritats acabades, sinó que ha d‘ajudar a construir el propi punt de vista, una veritat particular a partir d‘altres veritats parcials. Hem d‘aprendre a conviure amb la relativitat de les teories, les múltiples interpretacions d‘una mateixa informació i, a partir d‘aquí, construir el judici personal.
Una societat d’aprenentatge continu
Els coneixements als quals accedeix el nostre alumnat no només són relatius, sinó que, a més, tenen data de caducitat.
El ritme dels canvis tecnològics i científics no ens permet preveure què  necessitarem, quant a coneixements, els ciutadans en un període de temps relatiu.
Apareixen perfils professionals nous i s‘obre una mobilitat professional extensa i molt diversa.
El sistema educatiu no pot atendre totes aquestes necessitats que ni tan sols sabem quines seran. El que ha de fer és formar els futurs ciutadans i ciutadanes perquè es converteixin en aprenents més flexibles, eficaços i autònoms, dotant-los de capacitat d‘aprenentatge, i no només de coneixements i sabers.
El treball per projectes
Darrera del que s’anomena treball per projectes no hi ha solament una metodologia de treball o una seqüència determinada de presentar les activitats escolars, sinó altres aspectes teòrics importants sobre la manera d’entendre com els alumnes aprenen, com elaboren els conceptes, com tracten la informació i com el centre educatiu i el professorat han de planificar i actuar per preparar les classes i dinamitzar-les.
En el treball per projectes es dóna molta importància als aspectes metacognitius, és a dir, a fer explícit allò que se sap i allò que s’aprèn, com també a la manera de tractar la informació. Dit d’una altra manera, als procediments que s’utilitzen per realitzar les activitats d’aprenentatge en el procés de recerca i adquisició de coneixements.
La funció dels projectes de treball és afavorir la creació d’estratègies d’organització dels coneixements escolars en relació amb:
  • Aprendre a prendre decisions: proposar, argumentar, triar...
  • Tractar la informació: cercar-la, organitzar-la, interpretar-la, assimilar-la, judicar-la...
  • Transmetre la informació: comunicar-la, fer-la comprensible, compartir-la, elaborar-la...
  • Avaluar els aprentatges: ser conscients del que sabem, del que ignorem, com ho hem abordat...
En un projecte s’ha de definir una seqüència de moments o fases que guien el seu desenvolupament. Aquesta seqüència no té perquè seguir sempre el mateix ordre ni ocupar el mateix temps.
Depèn, en definitiva, de la motivació que generi el projecte, així com dels objectius proposats.

Aquest tipus de metodologia, permet qualsevol tipus d’organització del grup-classe; però cal tenir en compte la importància de la interacció (discussió, argumentació, plantejament de qüestions, ...).

Un projecte de treball es pot desenvolupar seguint aquest guió:
  1. Discussió i tria del tema a treballar (entre l’alumnat i el professor).
  2. Concreció i explicitació del que se sap i del que es vol conèixer del tema.
  3. Confecció de l’índex o del guió de treball.
  4. Acords referents a l’organització del grup-classe, fonts d’informació, temporalització, etc. (aspectes referents a planificació).
  5. Recerca i aportació d’informació:
    1. Ordenació de la informació rebuda.
    2. Plantejament i verificació d’hipòtesis, definicions, ..., a través de la informació.
    3. Establiment i explicitació de relacions causals, de noves qüestions, ...
    4. Desenvolupament dels apartats de l’índex (en gran-grup, petit-grup o individualment).
  6. Confecció del dossier de síntesi (conferència, Power Point, dossier escrit, ...).
  7. Avaluació del procés seguit:
    1. Conscienciació del que s’ha fet i s’ha après.
    2. Aplicació del que s’ha après a altres situacions o establiment de noves relacions.
    3. Explicitació de perspectives o temes que s’han obert i que queden per tractar.

Paper de l’educador
Definir el motor de coneixement, el fil conductor.
Preveure els continguts (conceptuals, procedimentals i actitudinals) que es treballaran.
Fomentar la participació.
Ajudar a l’aportació i tractament de la informació.
Ajudar a l’avaluació.
Recapitular el procés seguit.
Paper de l’alumne
L’alumne ha de ser, en tot moment, participatiu i actiu en el seu procés d’aprenentatge.
Recursos
Humans: Els projectes treball es poden realitzar amb la presència d’un sol adult a l’aula o amb més. Es pot considerar des de una sola àrea o amb implicació d’especialistes de diferents àrees.

Materials: Es poden utilitzar materials de diverses fonts d’informació, tot tipus de llibres, conferències, visites, vídeos, diapositives, exposicions,... depenent del que vulgui treballar el professor.

Espai / temps: No necessita cap recurs especial, són recomanables sessions una mica llargues, i l’espai dependrà del tipus d’activitat que es realitzi. Evidentment això dependrà de l’edat dels alumnes amb els que estem treballant.

No hay comentarios:

Publicar un comentario