CONVERSA INICIAL (9 de febrer 2011)
ANTÒNIA: Ja que fa pocs dies que som aquí i vos vaig dir que venia aprendre de vosaltres. M’agradaria que m’expliquéssiu que són i perquè vareu fer totes aquestes feinetes que teniu penjades a la paret.
TOTS: Invents.
ANTÒNIA: Però abans hauríem de recordar tots junts les normes per xerrar perquè com ja sabeu quan parlam tots plegats no se sent res i no podré entendre allò que em voleu dir.
És important que aixequeu el braç per demanar torn de paraula i respecteu als vostres companys quan esposen qualsevol idea.
Ah! Són dibuixos d’invents. Per exemple aquest dibuix tant guapo d’una bombeta -De qui és?
TOTS: De na Lily.
LILY: Un senyor que està pensant.
(Em pos davant el dibuix i llegeixo em veu alta el que posa.)
ANTÒNIA: L’inventor de la corrent va ser en Thomas Edison a l’any 1879. Què interessant!
Em sabríeu dir, de tots aquests invents, quin són mitjans de comunicació?
(Automàticament molt d’infants comencen a aixecar el braç amb entusiasme)
JOAN: Telèfon.
PEDRO: Tele.
ALEX: Radio.
AINA: Sa bombeta.
ANTÒNIA: Trobes que la bombeta és un mitjà de comunicació?
AINA: No ho sé.
ANTÒNIA: Qualcú de vosaltres li pot explicar a n’Aina què és un mitjà de comunicació?
(Tornen a aixecar la mà molt d’ infants)
HECTOR: És una cosa que serveix per parlar amb tots.
ALEX LL: Jo sé una cosa de comunicació. Un rellotge de comunicació que xerren.
JOAN: Com en “Kid” del cotxe fantàstic.
ANTÒNIA: I quines coses podem utilitzar per comunicar-nos?
JOAN: Els walkie talkies
ALEX p: “ Batman del futuro tiene un móbil cuerno que cada vez que aprieta pueda llamar o hablar”.
JOAN: “Si a cualquiera”.
ANTÒNIA: I què vol dir comunicar?
ALEX LL: Vol dir que estam en perill i que ho hem de dir.
JOAN: Hem de cridar els bombers quan se crema una casa.
ALEX LL: Hem de cridar a l’112
HECTOR: Comunicar és el que estam fent ara.
ANTÒNIA: Molt bé! Hector és una explicació molt bona. Per tant els mitjans de comunicació tenen la funció de… ?
(Mir a n’Esther)
ESTHER: No ho sé.
ALEX P: Hablar si hace lluvia o si hace sol.
HECTOR: Clar, com això de la paret… una tele.
(Hector senyala un mural d’una tele que na Silvia té penjat a la paret per treballar els simbols dels temps al següent tema)
ANTÒNIA: I què fan per la tele?
TOTS: Dibuixos, noticies, pasapalabra…
(Cal posar un poc d’ordre perquè tots xerren a l’hora.)
ANTÒNIA: A veure, Joan que coneixes de la tele?
JOAN: Noticies, un programa que tenen que endevinar paraules.
ANTÒNIA: Saps com es diu aquest programa?
JOAN: Gran Dictado.
ANTÒNIA: Tu mires això?
JOAN: Sí
ANTÒNIA: Què bé! Aprendràs molt Joan.
(s’escolta com xerren entre ells a l’aula.)
ANTÒNIA: Ara, ja que tots voleu dir què vos agrada més de sa tele o què coneixeu d’ella és millor que ho digueu un per un.
LILY: Harry Potter.
MARTÍ: Posam una peli de Bolt.
ANTÒNIA: També podeu dir programes o dibuixos… o allò que miren els vostres pares.
ESTHER: “Pasapalabra”.
AINA: Bob Esponja, “pasapalabra” i dibuixos.
JULIA S: Dibuixos.
ALEX P: “El juego que pone el dinero en el sitio correcto”.
ANTÒNIA: I com es diu aquest programa?
ALEX P: “No me acuerdo”.
AVRIL: CLAN.
CAMILA: “Canal de baile de la tele y Bob Esponja”.
PEDRO: Bob esponja y Gormitti.
ARIADNA: Baby loony Frines y Bob esponja.
JOSE MIGUEL: Tot, m’agrada tot…
ANTÒNIA: Tot tot, també les noticies?
JOSE MIGUEL: Sí, també.
(S’escolten rialles a l’aula)
LÚCIA: Bob Esponja i telediari.
KARINA: Bob Esponja y Fama.
JOAN JOSEP: Bob Esponja y Pasapalabra.
JOAN: Bob Esponja, Batman i el Gran Dictado.
(És el torn de na Julia B i queda en silenci)
ANTÒNIA: Ara no recordes què t’agrada Julia?. Vols què passem a N’Hector i quan recordis aixeques la mà per demanar torn de paraula?
JULIA B: Sí.
HECTOR: Bob Esponja i Salvame Deluxe.
(Rialles a l’aula)
SILVIA: Hector li pots dir a n’Antònia què t’agrada escoltar abans d’arribar a l’escola els dematins?
HECTOR: “Es que a mi me gusta Cadena 100 de la radio, sobre todo en Javi Nieves.... También los niños y Jimeno que siempre dicen la verdad”
TOMY: Gormitti.
MARC: A jo el programa de tonteries d’IB3.
TOTS: A mi també, a mi també…
(he de demanar silenci per escoltar les respostes dels infants que falten)
SELENE: “Una cosa de maquillaje”…
ANTÒNIA: Un anunci?
SELENE: Sí.
ALEX LL: Gormitti i també un documental d’animals.
LUCIA: Què es un documental?
ANTÒNIA: Alex pots explicar-li a na Lucia què és un documental?
ALEX LL: Que ensenyen els animals.
LUCIA: Ah sí! Jo també ho veig.
MARC: ho fan sempre al Nombre 11, fan els tigres.
ELISABETH: Disney Chanel!
TOMY: A mi no me gusta je je je…
ANTÒNIA: Hem de respectar l’opinió i els gustos dels altres.
(Cal recordar una altra vegada les normes perquè tothom vol donar la seva opinió i no deixen parlar als companys que falten)
ANTÒNIA: Maria et toca…
(Elisabeth aixeca la mà per demanar torn de paraula)
ELISABETH: Quería decir otra cosa.
ANTÒNIA: Perdona Elisabeth encara no havies acabat, digués?
ELISABETH: Na Hanna Montana.
MARÍA: “Las canciones de la tele, las pelis y los dibujos”
ANTÒNIA: I a tu Sergi que dius que no t’agrada en Bob Esponja, què és el que t’agrada?
SERGI: M’agraden els programes d’IB3.
ANTÒNIA: I quins t’agraden més?
SERGI: Es de tontos.
ANTÒNIA: I tu Laura que has esperat a tothom, respectant molt bé el torn de paraula de tots els teus companys Què t’agrada més de la televisió?
LAURA: Hello Kitty i na hanna Montana.
(Na Julia té la mà aixecada)
ANTÒNIA: Ja ho saps Julia?
JULIA: Sí… Hello Kitty.
ANTÒNIA: Molt bé! A veure, de tots els mitjans de comunicació, quin vos agradaria conèixer millor?
SERGI: Sa tele
PEDRO: Sa tele.
HECTOR: Sa tele.
JOAN: El rellotge per parlar.
JULIA S: Sa tele.
ANTÒNIA: I a tu Aina?
AINA: La radio.
TOMY: La tele.
MARC: Un ordenador.
ANTÒNIA: Molt bé Marc! Un ordinador també és un mitja de comunicació.
MARC: Però volem sa tele.
ANTONIA: Per tant, voleu que fem una tele entre tots?
ELISABETH: “Yo quiero una de verdad”
TOMY: “Y yo”
ANTÒNIa: I què voleu dir amb una tele de veritat?
ELISABETH: “Para ver todas las películas…”
ALEX P: “Y los programas”
ANTÒNIA: I per què t’agradaria fer una tele Hector?
HECTOR: “Porque podriamos contar cosas”
(aquí acaba la conversa inicial).
Una aproximació al treball per projectes
Que guai!! és com està dins l'aula en vosaltres. Molt xulo, quines profes tan bones que tenim. Ànims campiones.
ResponderEliminar